Friday 26 August 2011

Nikmat Agung di Dunia



~Salam Ukhwah Semua~


Insyallah, pada entri pertama saya, ingin sekali saya berkongsi sedikit perjalanan seharian saya. Hari ini dalam sejarah, saya telah diuji dengan suatu peristiwa yang sangat terkesan dalam hati sanubari saya. Bonda yang disayangi telah dibawa ke hospital untuk menjalani pemeriksaan kerana asma yang kronik. 

Bonda tersayang sedang mengambil gas di Hospital Sultanah Bahiyah

Sungguh,

Dua nikmat agung yang diabaikan kebanyakan orang ialah kesihatan yang baik dan masa lapang.
(Hadis riwayat Imam Bukhari, Tarmidzi dan Ibn Majah)

Tekun dan sabar menunggu keputusan X-ray

Tepat jam 10.00pm, Doc beritahu bahawa paru-paru bonda ku harus di X-ray kerana ada something wrong somewhere. Setelah hampir 25min menunggu penuh sabar keputusan X-ray, paru-paru Bonda telah dijangkiti kuman yang menyebabkan Bonda diserang Asma. Saya sangat terkejut dengan keputusan yang keluar dari mulut Doc. 
Ya Allah, sesengguhnya inilah ujian dari Mu untuk menguji kesabaran dan keutuhan keluarga kami. Mudahkanlah semuanya Ya Rabb.


Seorang banduan yang dikawal ketat oleh Polis sedang menerima rawatan gas.

KESIHATAN adalah nikmat yang sangat berharga. Rata-rata manusia kini bagaikan terlupa akan harta yang dipinjamkan oleh Allah s.w.t kepada kita iaitu BADAN. Badan kita adalah milik Allah s.w.t. Wajib bagi kita menjaga amanah ini. Sebarang kegiatan yang menjejaskan kesihatan disifatkan al-Quran sebagai mencampakkan diri ke dalam kebinasaan. Setiap apa yang kita lakukan kepada anggota badan kelak akan ditanya satu per satu oleh Allah s.w.t


Mat rempit hilang kawalan lalu merempuh sebuah lori

 Ramai yang tidak menghargai nikmat ini, buktinya dapat kita lihat para remaja hari ini dengan senangnya terjebak dalam penyalahgunaan dadah, ketagihan rokok, alkohol serta lumba haram yang membawa kepada kecacatan dan sebagainya.




Moga Allah s.w.t tempatkan kita dikalangan orang yang beriman dan amal soleh...ameenn

Wahai para pembaca sekalian,
hidup kita tidak selesai di sini sahaja, malah setiap amal serta kesihatan di dunia akan disoal kelak di akhirat kemana kita gunakan kesihatan yang Allah berikan kepada kita.

Akhir kalam,
"tepuk dada, tanya kesihatan iman dan juga kesihatan badan..yerrr.."


Wallahualam.... 

2 comments:

Nazyha said...

alif..sbr k.. nui sume dugaan dr Alllah utk memantapkan iman kite.. saye doakan ibu awak cpt sembuh.. :)

Alif Ismail said...

syukran nazyha.. =)

alhamdulillah bonda tercinta beransur pulih..tapi dia kena banyak jaga pemakanan...sebab utama dia diserang asma kerana pemakanan yang tidak seimbang dan cuaca..peringatan untuk kita juga..jaga pemakanan dari muda..insyallah tua sihat walaa'
fiat... =)

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Hosted Desktop